Excursie
08-09 aprilie 2015
Participanţii: - elevi ai claselor a X-a D şi a X- a J de la
Colegiul Economic „Nicolae Titulescu” Baia Mare, însoţiţi de prof. Natalia
Nan şi Ramona Pop
Obiective:
- promovarea unei conduite şi a unei morale în spiritul
tradiţiilor transilvane
- promovarea valorilor culturale şi geografice ale zonei
PRIMA ZI – 08.04.2015 – 375 KM
BAIA MARE - DEJ - GHERLA –CLUJ-NAPOCA - TURDA – AIUD - CETATEA
AIUDULUI
Râpa Robilor (Aiud)
în curtea mănăstirii
În faţa Cetăţii Alba Carolina (Alba Iulia)
Sala Unirii din Alba Iuliastăm de vorbă
Am fost şi în Lancrăm
Şi a trecut prima zi!
Jurnal de călătorie:
PRIMA ZI – 08.04.2015 – 375 KM
BAIA MARE - DEJ - GHERLA –CLUJ-NAPOCA - TURDA – AIUD - CETATEA
AIUDULUI
În
mijlocul oraşului Aiud se păstrează una din cele mai vechi cetăţi urbane din
Transilvania (sec. XIII-XVI), Cetatea Aiudului. Actuala Cetate are drept
principale componente biserica reformată calvină şi biserica evanghelică,
înconjurate de o incintă fortificată. Cetatea a fost construită în secolul XIV,
datorându-şi aspectul actual modificărilor din secolele XVI şi XVII.
Cercetările arheologice au descoperit, sub actuala cetate, o aşezare
daco-romană, suprapusă de o fortificaţie de pământ.
MONUMENTUL
,,CALVARUL AIUDULUI” e ridicat în cinstea şi spre veşnica pomenire a martirilor
prigoanei comuniste dintre 1947-1964. De câţiva ani, în coasta lui veghează şi
se roagă o mică obşte de tinere maici şi surori, care prefac „Râpa Robilor”
într-un loc de popas duhovnicesc şi de vrednicie mărturisitoare. Aici foştii
deţinuţi politici, câţi au mai rămas în viaţă, vin în pelerinaj cel puţin o
dată pe an, aducându-ne aminte de măreţia şi bogăţia sufletească a unei alte
Românii, încă vie sub aluviunile istoriei recente şi încă dătătoare de speranţe
pentru ziua de mâine. Aiudul este, până la urmă, conştiinţa noastră mai bună.
Monumentul
are în partea de sus şapte cruci îngemănate, ce simbolizează unitatea în
suferinţă pe care au avut o martirii, iar crucea cea mare de deasupra
reprezintă ,,crucea neamului“ pe care ei au dus o în spate. Braţele crucii mari
sunt puţin înclinate, fiecare având câte o gaură ce reprezintă ochii suferinţei
neamului românesc, ochi care sunt îndreptaţi spre cer şi imploră mila lui
Dumnezeu pentru români.
În interiorul monumentului, pe pereţii paraclisului, de a
lungul treptelor care conduc spre Sf. Altar, străjuiesc plăci de marmură albă
pe care sunt înscrise nume ale deţinuţilor martirizaţi la Aiud şi în alte
temniţe comuniste; pentru cei executaţi în închisoare, în faţa numelor s a
trecut litera ,,e”. Numele au fost luate din arhivele închisorii. Listele sunt
incomplete, mai sunt probabil încă foarte mulţi care au murit fără ca oamenii
să le cunoască numele, dar care sunt cunoscuţi lui Dumnezeu.
Deţinuţilor
li s a reproşat că au fost ,,trădători de ţară”, ,,legionari”, ,,duşmani ai
poporului”, ,,bandiţi” etc., dar de fapt au fost prigoniţi, arestaţi, chinuiţi
psihic şi fizic, iar unii chiar ucişi pentru mărturisirea lui Dumnezeu. Cu
toate acestea, torţionarii nu au reuşit să le zdruncine credinţa.
Aiud –
TEIUŞ- MĂNĂSTIREA RÂMEŢ
Mănăstirea
Râmeţ te unul dintre cele mai vechi aşezăminte călugăreşti din Transilvania.
Ridicată în Munţii Trascăului, pe lângă râul Geoagiului (dacica Germisara)
într-un loc numit de mocani „Valea Mănăstirii”, bisericuţa cu hramul Izvorul
Tămăduirii poartă ascunse în zidurile-i firave nu puţine taine. Se cunoaşte cu
precizie că al treilea strat de fresce de pe zidurile interioare a fost pictat
de Mihu de la Crișul Alb în 1377. Acest element face din lăcaş unul dintre
puţinele biserici româneşti de piatră databile, poate, în secolul XIII.
Mănăstirea şi biserica s-au aflat sub protecţia lui Matei
Corvin, a voievodului Radu Vodă cel Mare, ca şi a lui Mihai Viteazu, care a
refăcut-o. Mănăstirea este una rămasă ortodoxă în secolul al XVIII-lea, până la
distrugerea ei prin tunurile generalului Bukow. Faptul este consemnat într-un
limbaj profetic de unul dintre călugări: „scris-am eu Silvestru monahu cînd au
stricat necredincioşii mănăstirea de la Rîmeţ şi cea de la Geoagiu, la anul
1762, în august 20, într-o zi de sîmbata spre pieirea loru”. După o nouă
distrugere, ca represalii pentru participarea localnicilor la răscoala lui
Horea, Cloşca şi Crişan, (1785), biserica este refăcută în 1792. Mănăstirea se
redeschide la 1940, iar în 1955 sinodul hotărăşte transformarea ei în mănăstire
de maici. În 1959, este desfiinţată de comunişti, dar maicile revin în 1962,
sub „acoperirea” unei secţii de covoare.
Teiuş -
ALBA IULIA, cu masa la autoservirea „Bucătarul meu”, b-dul Revoluţiei 1989 -
vizitarea Cetăţii
Construită
la scurt timp după instaurarea dominaţiei habsburgice în Transilvania
(1715-1738), Cetatea Alba Carolina este
cea mai reprezentativa fortificaţie bastionară de tip "Vauban" din
ţara noastră. Anterior epocii în care a fost construită, în același loc s-au
mai aflat alte 2 fortificații precedente: Castrul Roman al Legiunii a XIII-a
Gemina (106 e.n.) și Cetatea Medievală Bălgrad (secolele XVI-XVII). Expansiunea
militară otomană spre Europa de Vest a luat sfârșit în 1683 sub zidurile Vienei
prin biruința armatelor austro-polone. Victorioși, Habsburgii au avansat
militar și politic spre est eliberând de sub dominația turcilor în 1687 Ungaria
și în 1688 Transilvania, an după care trupele imperiale au ocupat principalele
cetăți locale, pe unele reamenajându-le. Mai întâi au fost construite
fortificații transilvane noi de mai mică importanță. Edificarea unor mari
fortărețe a debutat de abia după ce în 1699 prin tratatul de la Karlowitz,
respectiv după 1718 prin cel de la Passarovitz, otomanii au renunțat la
teritoriile din Transilvania, Banat și - vremelnic - Oltenia, în favoarea unui
protectorat austriac.
Cetatea
a fost zidită după planul arhitectului Giovanni Morando Visconti sub conducerea
generalului Stefan de Steinville, comandant al trupelor imperiale din
principat. Corpul principal al cetăţii este de forma unui heptagon neregulat,
cele şapte bastioane conferindu-i o imagine stelată tipică sistemelor de acest
gen. Trinitatea este cel mai mare bastion şi are un blazon încoronat cu câmpuri
multiple şi frunze de acant. Celelalte sunt Sfântul Ștefan, Eugeniu de Savoia,
Sfântul Mihail, Sfântul Carol, Sfântul Capistrano și Sfânta Elisabeta. Atât
bastioanele (cu o înălțime de 12 metri şi o lungime variind între 106 și 142
metri) cu feţe lungi dispuse în unghiuri diferite (75° - 120°) și flancuri
scurte şi concave (42 - 48 metri), cât şi curtinele de care le leagă (la
distanţe de 116-135 metri) perpendicular, nu sunt egale deoarece au fost uşor
adaptate terenului. Intrarea se face prin şase porţi, decorate cu statui şi
reliefuri de către o echipă de sculptori condusă de Johhan Konig. Între
zidurile ei s-au desfăşurat evenimente de cea mai mare importanţă pentru
istoria poporului român: epilogul răscoalei lui Horea, Marea Unire a
Transilvaniei cu România la 1 Decembrie 1918.
Alba
Iulia – SEBEŞ – SIBIU
Ne-am
oprit si in localitatea Lancrăm (în germană Langendorf, în dialectul săsesc
Lankenderf, în trad. "Satu-Lung", în maghiară Lámkerék) - aparține
administrativ de orașul Sebeș.
Casa
Memorială Lucian Blaga este casa copilăriei poetului și filozofului.
Adăpostește mobilier, fotografii, manuscrise, tablouri de familie și ediții
princeps ale operei lui Blaga.
Mormântul
lui Lucian Blaga se află amplasat în curtea Bisericii Ortodoxe.
Statuia
lui Lucian Blaga, situată la ieșirea înspre Alba Iulia.
Cazare - Pensiunea Hanul Vestem - situată la 3
km de centrul oraşului Sibiu, în cadrul Muzeului Civilizaţiei Tradiţionale
Astra (Muzeul Satului)
prof.Natalia Nan
prof.Ramona Pop
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.